Om dagens planer och mera långsiktiga mål

Jag är en människa som inte kan leva utan att ha planer. Ja, jag vet att man ska leva i nuet. Men det är ingen fara för jag har en plan även för det 🙂

Tycker själv att jag har tränat lite planlöst och det har väl i och för sig funkat ganska bra det med. Att det har funkat är mest tack vare att jag har så duktiga och schysta träningskompisar och kursledare som har hjälpt mig framåt.

Jag har bestämt mig för att jag måste sätta upp lite mer tydliga mål. Både långsktiga och kortsiktiga mål som jag kan utvärdera så att jag ser att träningen går framåt. Någonstans längst inne i mig sitter tävlingsdjävulen och säger att vi ska ta oss till SM och helst vinna eller åtminstone ta en pall plats. Men eftersom jag är en sansad person så skulle jag vara nöjd med att komma upp i klass tre och knipa några pinnar där 🙂

Så då har jag satt ett långsiktigt mål!

Men för att komma dit har vi en del vi först måste klara av. Det som jag upplever som vår största brist just nu när vi tävlar i klass ett är att jag inte lyckats skapa ett riktigt hindersug och släpp hos Milou. Det får som konsekvens att vi får tidsfel. Det andra som vi behöver jobba med just nu är säkerhet. Milou är ganska osäker i nya miljöer och blir då lite låg och tar till lugnande övningar som att nosa runt på banan.

Så att bygga upp höga värden för alla hinder och få till ett släpp är två kortsiktiga mål samt att vänja honom vid att våga lita på sig själv och mig i nya miljöer.

Härligt då har jag tre kortsiktiga mål som jag kan jobba emot! Nu gäller det bara att hitta bra övningar och att träna rätt på dessa. Ska verkligen försöka filma så många pass jag kan för att se vad jag gör när det funkar och när det inte funkar. Jag är ju för sjuton sjukgymnast så jag borde väl klara av att analysera mitt eget rörelsemönster åtminstone 😉

Nu till dagens övningar. Jag har hittat en bra hinderkombination för slalomingångar här http://memmeli.wordpress.com/2011/03/13/slalom/ och så ska jag köra en 8:a med  tunnlar och hopphinder för att öka tunnel suget. Dessutom ska jag bygga upp den här klass ett banan http://www.lotis.se/res/Banor/bana1boll.gif som jag ska filma och skicka för utvärdering till den här tjejen http://www.lotuseducation.se/. Tanken är att hon ska ge mig läxor att jobba med under sommaren. Seriöst va 😉

Dags att väcka han som ska filma!

Tjoho nu kör vi!

Kommentera

