Om att lägga ribban rätt

Det här är svårt tycker jag. Att veta var ribban ska ligga. Och att acceptera att det faktiskt inte går att lägga den högre än vad man själv klarar av. Har predikat det så många gånger i mitt yrkesliv att man måste lägga nivån på övningarna där man befinner just nu. Stegra träningen succesivt, gå tillbaka till basen ofta. Träning tar tid. De som har tålamod att jobba långsiktigt kommer att lyckas. Det går inte att fuska eller lura sig själv. Det slår tillbaka på ett eller annat sätt.

Men hur väl klarar jag att leva efter mina egna råd när det kommer till att träna med Milou? Inte särskilt bra om jag ska vara ärlig! Nu måste jag ju ta hänsyn till en individ till i träningen. Det handlar inte längre bara om att jag ska vara motiverad att träna i timmar och underkasta mig sådant som inte alltid är lustfyllt att göra. Nu måste jag övertyga Milou om att det här är riktigt kul att hålla på med. Det är inte lätt ska jag säga. Min lilla vita är nämligen inte lagd åt det hållet att han gör vad som helst för att vara matte till lags. Nej, nej han ska ha bra betalt för varje insatts han gör. Ibland kan man tro att han är ekonomiskt oberoende med tanke på att han kan tänka sig att avstå från fina belöningar och istället göra det som faller honom in. 🙂

Så det är det jag har att jobba med. Det är det jag måste acceptera. Alltså en hund som inte älskar att jobba för mig. Och det finns stunder när jag känner mig bedrövad. Jag har ju lagt ner så mycket tid, energi och engagemang i detta lilla yrvädret att han borde älska att jobba med mig.

Vad är då viktig för mig att tänka på om jag vill att vi ska utvecklas som ett team. Just det, lägg inte ribban högre än att han känner att han klarar av det vi gör. Ha tålamod! Vem vet, en vacker dag kanske vi är ett sammansvettsat team som soppar banan av de andra 😉

Men en sak är helt säker. Om jag inte förstår var ribban ska ligga idag så blir det ingen framgång imorgon.

One thought on “Om att lägga ribban rätt

Kommentera

