Om träning i högsommarvärme

Värmeböljan håller i sig. Underbart tycker både jag och min lilla vita som är frusna av oss. Men att träna några längre pass när det är över 25 grader i skuggan ska man helst undvika om man inte vill få värmeslag. Men ett litet pass orkade vi med idag. Vi fokuserar fortfarande mest på raksträckor och velodrombanor. Det går snabbare och snabbare men jag tror fortfarande att det finns mer fart att hämta. Jag har en tanke om att vi ska köra enkla kombinationer ända tills han är så säker på vad han ska göra att han vågar ösa på och springa ifrån mig. Vi ska också jobba vidare med tajta svängar så att han inte tappar mer fart än nödvändigt när det blir lite mer avancerade banor.

Fick med några sekvenser av det vi tränade på idag på film. Är riktigt nöjd med farten han har i slalom. Inte riktigt lika nöjd med att resåren i mina brallor är så dålig så att byxorna kasar ner när jag springer. Men det bjuder jag på. 🙂

Säcken fick sig också en omgång. Men bara en. Säcken är inget jag nöter på eftersom jag har märkt att han snarare sänker än ökar motivationen om jag kör den flera gånger. Ser väl ganska bra ut idag tycker jag. Han har inte fullt ut den attityden jag vill att han ska ha. Men för att han idagsläget ska ha det krävs det en föråkare som är BC eller Malle.

Vi tränar vidare så här så får vi se om det landar där jag önskar. Så länge jag ser framsteg tänker jag att vi är på rätt väg. Även om det inte går så fort framåt som jag önskar.

Nu ska vi öva in lite nya tricks ikväll. Jag är övertygad om att även trickträningen gör att han kommer utvecklas i agilityn. Det ger bra kroppskontroll och kroppsmedvetenhet hos honom. Med lite tanke bakom tricken så kan det även ge styrketräning. Och framför allt han älskar det!

Kommentera

