Om motivation

Under vintern när det var snö och mörkt och kallt på kvällarna så tränade vi en hel del trick. Det jag lärde mig då var att Milou är som mest motiverad att utföra beteenden när det är dags för mat. Så det utnyttjade jag så klart. Jag lärde mig också att han är ganska långsam i utförandet av en rörelse när den är ny för honom. Och att han blir mer och mer intensiv i utförandet ju säkrare han blir.
Nu har jag en tanke om att jag ska lära in agilitybeteenden på samma sätt som jag lärt in tricken. Alltså förts och främst ska han vara i rätt sinnesstämning. Han ska be mig om att vi ska träna. Han ska få gott om tid att förstå vad jag menar. Han ska känna sig trygg i att han gör rätt. Så här såg det ut när vi tränade ikväll.
http://www.youtube.com/watch?v=Xu0VD94ZTgY
Tycker det är så roligt det här. Ska bli intressant att se om mina tankar om hur jag ska träna honom kommer att funka. Årets stora mål är ju att öka farten så att vi kan ta oss upp i klass två nästa år. 🙂

20120529-192333.jpg

2 thoughts on “Om motivation

Kommentera

