Om semesterframkallad stressreaktion

Själva definitionen av semester måste väl vara att man ska vila efter ett helt års hårt arbete. Och jag är ju fantastiskt duktig på att vila. Tycker jag själv i alla fall. Tex så kan jag låta bli att putsa fönster även om det behövs för att i stället gå ut och leka med hunden. Jag kan också överlåta matlagning och städning till andra familjemedlemmar utan att ha dåligt samvete medans jag ligger i soffan och surfar runt på nördiga superintressanta agilitysajter. Alltså är jag inte en person som ligger i riskzonen för att råka ut för stressreaktioner.

Så hur märkligt är det då inte att jag efter en veckas semester=vila har lyckats få en stressdiagnos. Förvisso är den ställd mitt i natten av min långa stiliga man efter en halvdags kalasande. Men ändå. Och det är inte vilken del av min fantastiska kropp som helst som är drabbad. Det är nämligen,
varning för långt och krångligt ord, Os metatarsale IIII som är drabbat. Jomenvisst. Så nu ska jag enligt min långa stiliga man, som också råkar vara sjukgymnast, tydligen vila på riktigt? Men det är ju det jag har gjort hela veckan ju! För jag har ju fått lära mig att man vilar allra bäst när man gör det som man tycker är roligt. Och sitta stilla och vifta på tårna hela dagarna är verkligen inte det som jag tycker är roligt.

Så nu alla kloka vänner hur ska jag göra? Lyssna på den långa stiliga mannen eller prova min egen hemmagjorda behandlingmodell? Strutsmodellen. För er som inte vet vad det är, går den i stora drag ut på att man fortsätter göra det som man tycker är roligt. Men att det ibland kan vara nödvändigt att göra det ståendes på ett ben. 🙂

20120701-141820.jpg

5 thoughts on “Om semesterframkallad stressreaktion

  1. Åhå, perfekt tillfälle att träna ”skicka” och ”släpp” och ”ut” med hunden jue! Du står kvar på ett ben, alternativt sitter i solstolen med en paraplydrink, och så kan man agilityfnittra och skicka hunden på hopphinder (rakt på eller runt bakifrån) eller sätta upp tre hinder i en solfjäder och träna ”ut”, och flytta sig längre och längre ifrån.
    Vilken tur att du fick ont i foten 🙂

    • Nja, jag hade iof redan ställt den själv. Han mer bekräftade mina misstankar. Det är ju svårt att sjukgymnasta sig själv. Även sin fru verkar det som. 🙂 Saknar dina skrivelser. Fullt upp nu med semestern kan jag tro. 🙂

      • Det förklarar saken.
        Första riktiga dagen på semestern här – stressigt värre. Har nog bara hunnit sitta i korgstolen och läsa 3-4 timmar idag…

Kommentera

