Om att känna sig stolt

Idag känner jag att det är dags att göra en tillbakablick. Jag tycker det är bra att göra det emellanåt. Det är så lätt att fastna i nuet och bara se det som behöver förbättras. Och det är väl i och för sig det man oftast ska göra, leva i nuet. Men ibland är det bra att tänka tillbaka också. För det är ju först då man kan se framstegen, när man jämför med hur det var tidigare.

Ikväll startade höstens tävlingskurs och för exakt ett år sedan så var vi också med på klubbens tävlingskurs. Man kan ju lugnt säga att vi är kvarsittare. 🙂

Och när jag tänker tillbaka på vårt status då och jämför med idag så är det en enorm skillnad. För ett år sedan så fick jag inte med mig min lilla vita mer än ett par tre hinder innan han tröttnade på att jobba och dök ner med nosen i backen. Säcken sprang han aldrig igenom och i tunnlarna stannade han kvar. Jag ska erkänna att jag många gånger kände mig bedrövad efter träningen. Men tack vare bra instruktörer och goa träningskompisar så kämpade vi vidare.

Och om jag tänker två år tillbaka så började vi vid den här tiden på vår allra första agilitykurs för nybörjare. OMG! Ägnade hela kursen åt att få honom att stanna kvar hos mig och inte dra iväg på egna rundor till de andra hundarna. Om någon då hade sagt till mig att jag om två år kommer ha börjat tävla, har en hund som är mer än villig att jobba med dig, inte bryr sig ett skvatt om de andra hundarna och att jag kommer ha två pinnar i agility ettan, då hade jag tänkt att den där människan behöver ju någon hjälpa. Hon har ju hallucinationer!

Det känns som en evighet sedan. Men två år är ju inte så värst lång tid. När jag tänker tillbaka så här så blir jag faktiskt lite stolt. Jag kunde ju ingenting om hundar för tre år sedan, och min lilla vita kunde ju ingenting om människor. Och nu kan vi allt det här tillsammans. Och vi gillar det!

Tänk om vi gör lika stora framsteg till nästa år! Då kanske min lilla vita har fått upp farten ordentligt. Det känns hoppfullt. Och tävlingskursen tror jag kommer passa oss som handen i handsken. Igen! 🙂

Godnatt!

20120822-215627.jpg

2 thoughts on “Om att känna sig stolt

Kommentera

