Om uppförsbackar och nerförsbackar

Idag har vi varit uppe på klubben och tränat på läxan igen. Och herre mitt jehu vad han har blivit duktig min lilla vita.
Eftersom det gick så bra att göra läxan belönade vi oss med lite kontaktfältsträning också. Jag fick en hel del bra tips i helgen av spunkmatte som jag testade idag. Eftersom han inte är så snabb så vill jag inte att han ska sakta in och stanna på kontaktfälten utan bara springa rakt av. Hittills så har det funkat bra eftersom jag alltid kunnat följa med honom hela vägen. Men när banorna blir mer tekniskt svåra och jag inte kan hjälpa honom ner så märkte jag i helgen att han hoppar av balansbommen åt sidan. Inte bra! Så nu har jag markerat upp- och nerfarterna med två pinnar. Dessutom satte jag en båge i vid kontaktfältet så det blir tydligt att han ska genom den och inte hoppa av för tidigt. Lade ut externbelöning för att han skulle dra ifrån mig. Det gick hur bra som helst. Snart får jag nog sluta tjata om att han är långsam. För det är han faktiskt inte längre. Däremot vill jag att han ska öka trycket i steget mer. Han är väldigt beroende av min hastighet och helst vill jag få honom att suga mer på hindren utan mitt stöd.

Det känns mycket hoppfullt inför nästa tävlingssäsong. Någon gång under nästa år hoppas jag att vi kan starta i tvåan i både hopp och agility.

20120905-155221.jpg

20120905-155239.jpg

Kommentera

