Om sista försöket

Imorgon åker vi till Emmaboda för att tävla. Det blir sista försöket i år att plocka den sista pinnen i hoppettan. Det har ju gått galet bra för oss på de två senaste tävlingarna. Fem pinnar på åtta lopp! Två i hopp och tre i agility.

Skulle såklart kännas riktigt bra att få till den sista pinnen i hopp nu på årets sista officiella tävling. Ska försöka hålla nerverna i styr och springa på så mycket jag kan. Men det största målet imorgon är inte att ta en pinne utan att nolla och klara referenstiden. För gör vi det så får jag ett kvitto på att vi ändå har en chans att fixa sista pinnen med, även om det blir först nästa år.

Min plan är att inte starta i agilitytvåan innan vi har den sista pinnen i hopp. Att jag väljer att göra så är dels av praktiska skäl då det ofta innebär fler tävlingsdagar om man är i olika klasser. Men framför allt så har vi inte kommit så långt att vi klarar klass 2 svårigheter tillräckligt bra ännu. Vi behöver öka farten ytterligare ett eller ett par snäpp och jag behöver bli säkrare på att välja bästa vägen. Jag tycker fortfarande att det är svårt att se vilken handling som blir den bästa när hindren inte står på rad så som de gör i klass 1. Så jag stannar i ettan tills jag känner att vi är redo för tvåan. Eftersom vi inte tillhör de snabbaste ekipagen tycker jag inte att det är taskigt att vi är kvar i ettan även om vi är fullpinnade. För om de som har snabba hundar håller ihop sina lopp och nollar så petar de direkt ner oss från pinnplatserna. Och nollar man inte sina lopp så blir det ändå inga pinnar även om vi fullpinnade är kvar i klassen.

Idag kurar vi inne och samlar krafter till morgondagen. Hoppas att vädergudarna kan ge oss om inte sol så i alla fall uppehåll. Springa i regn är inte något som min lilla vita är särskilt förtjust i.

20120914-160405.jpg

Kommentera

