Om att vara alldeles yr i mössan

Idag blir det inget inlägg om min lilla vita. Nej idag ska ni få ta del av en del av de tankar som gör mig alldeles yr i mössan.

Jag har nog inte avslöjat det tidigare här i bloggen att jag är på valp jakt. Men så är det. Jag har länge funderat på att skaffa mig en hund till. Anledningen är att jag tycker det är så himla roligt att träna och tävla med min lilla vita så han blir alldeles utmattad av mig.

Jag har ältat fram och tillbaka vilken ras det ska vara den här gången. En period bytte jag ras så ofta att jag fick svara att veckans ras är……när jag fick frågan vad jag ville ha. Jag har varit inne på mellanpudel, Kromfohrländer, terrier de Brassiliero, pumi, Berger des pyrine à poillong och säkert några raser till som jag nu har glömt. Men till sist så bestämde jag mig för att en Shelti är vad jag vill ha.

När jag väl kommit så långt var det dags att börja leta efter den rätta tiken att få en valp efter. Mina krav var att det skulle vara en smalltik, hon skulle vara arbetsvillig, följsam, lugn och trygg i alla situationer och samtidigt ett energiknippe när hon tränar. Kan ju tyckas som omöjligt att hitta en sådan hund. Men det gjorde jag faktiskt. Och dessutom planerade ägaren att ta en kull på henne!
Helt underbart.

Nu är tiken i väntas tider och det är spännande vill jag lova. Allt är förberett för att jag ska kunna hämta hem valpen framåt jul. Jag har fått tjänstledigt nästa termin för att kunna vara hemma med valpen.

Så varför är jag då så yr i mössan? Jo för att precis som med alla graviditeter så finns det såklart inga garantier för att det blir som man har tänkt. Det kanske bara blir en valp som inte kan bli min och tusen andra saker som kan göra att det inte blir en valp till mig.

Och då börjar det såklart snurra i huvudet. Ena stunden tänker jag att då får jag nöja mig med att ha en hund, han har ju ändå blivit mycket roligare och lättsammare att jobba med. Men jag vill ju så gärna ha en valp nu. Och då tänker jag att jag måste börja leta NU så jag kan få hem den till jul nu när allt är fixat på jobbet. Och sedan blir det ändå snurrigare för då börjar jag tänka att jag kanske ska spana in lite andra raser också, det kan ju finnas något som jag har missat som skulle passa mig perfekt. Dessutom träffade jag en ljuvlig Jack Russell tik igår och en bra Jack Russell är ju svårslagen.

Ja herregud så snurrigt det känns just nu. Hoppas ju såklart att det blir en liten valp till mig från den fina tiken jag hittat men samtidigt vill jag ha en plan B.

Så mina kära läsare kan ni ge mig alla era goda råd så kanske det klarnar lite. Eller blir jag ändå snurrigare. 🙂

7 thoughts on “Om att vara alldeles yr i mössan

Kommentera

