Om resultatet

Det gick ju inte så där värst bra för oss i år heller på KM:et. Eller det beror på hur man ser det. Vi var dubbelt så bra som förra året då vi kom sist. Idag kom vi femma av elva startande. Så på det viset gick det ju ganska bra. Men faktum är att vi diskade oss i båda loppen. Vid disk fick man 50 poäng, vilket gjorde att man var kvar i tävlingen trots disk.

Men det jag känner mig mest onöjd med är att jag inte fick till den där goa känslan av att vi är team som jag fått på de sista tävlingarna. Jag har funderat en del på vad det är som gör att det blev så. Jag tror att den största anledningen är att jag ändrat på startrutinen. Det var ju det jag skulle testa idag i skarpt läge. Men jag ändrade på mer än vad jag skulle. Det är bara precis på startlinjen som rutinen skulle ändras. Men jag ändrade redan innan på den. Normalt sett brukar vi kampa lite och köra happy tricks som jag belönar med något riktigt smaskigt. Därefter lyfter jag upp honom och inväntar att vi ska få ställa oss på startlinjen. Den enda förändringen jag skulle göra idag var att när jag sätter ner honom så skulle jag släppa honom, ta ett steg åt sidan och tagga honom att dra framåt.

Tyvärr så hoppade jag även över att belöna honom med godsaker innan loppet. Jag bara kampade med honom. Alltså det är verkligen märkligt hur så små förändringar kan göra så stor skillnad för om den rätta känslan ska infinna sig. Men då lärde jag mig det.

Jag upplevde också att det gick betydligt långsammare idag än vad det gjort tidigare. Jag har inte exakt koll på vilka tider vi fick, men känslan var lite som att han sprang i tuggummi bitvis.

Att vi diskade oss var helt och hållet mitt fel. I aglityloppet trycker jag ut honom efter slalom så han tar ett hopphinder som inte skulle tas just då. Och i hopploppet viker han av innan första hindret då det ligger något gott i gräset. Där slarvar jag och tar inte tillbaka honom ordentligt vilket resulterar i att han hoppar första hindret från fel håll. Men efter disken så gick det riktigt bra. Kändes bra att jag fick till alla byten som jag tänkt mig. Riktigt nöjd med det med tanke på att banan var som en klass 2 bana. Och dit börjar jag längta nu. 🙂

Kommentera

