Om att byta tröja

Idag har det varit en spännande dag. Vi har varit i Skåne och hälsat på vår nya lilla stjärna. 🙂

Uppfödaren Eva och jag har haft ganska mycket kontakt via mail och telefon så trots att vi inte har träffats in real life så känns det ändå som jag känner henne ganska väl. Och hon var verkligen lika bra i verkligheten som hon varit i telefonen och i mail. Det kändes verkligen som att det klickade mellan oss direkt. Och jag är lite petig med den där magkänslan så det var himla bra att det blev ett så bra möte.

Hennes båda avelstikar var super sociala och helt orädda tjejer. Tiken till den här kullen skulle jag utan tvekan ha kunnat ta med med hem direkt. Dessutom hörde jag dem inte skälla en enda gång under de tre timmar vi var där. Inte dåligt med tanke på att rasen är känd för att ha lätt till skall.

Tack vare att vi har haft så mycket kontakt så vet Eva att min Jumper ska få jobba med en massa olika roliga saker framöver och framför allt agility. Så därför har hon noga studerat valparna för att se vilken av dem som har mest föremålsintresse och mest framåtanda. Det tar ju några veckor innan valparnas personlighet börjar utvecklas och de är ju såklart långt ifrån färdiga idag. Men utifrån det hon sett hittills av deras karaktärsdrag så är det inte den valpen som jag fastnat för på bilderna som bäst stämmer in på det jag söker.

Det kändes lite konstigt måste jag erkänna att vi skulle ha en annan valp än den söta lilla killen som jag fastnat för på bilderna. Men efter att ha suttit i vaplhagen i omgångar under tre timmar och pratat med Eva så känner jag mig nu helt övertygad om att vi gör rätt som byter Jumper. Den Jumper som jag först ville ha kommer bli en jättefin liten kille men där skulle jag nog behöva jobba en hel del för att bygga upp ett förmålsintresse. Han var inte ett endaste dugg sugen på att kampa med mig, snarare backade han undan lite när jag försökte locka honom att leka.

Vår nya fina älskling däremot var det annat drag i. Kolla här. Riktigt kampsugen redan vid 4 veckors ålder. Social och framåt. Han blir perfekt till mig!

4 thoughts on “Om att byta tröja

  1. Tack själv för idag underbara Sofia! Det var så roligt att träffas och jag känner detsamma för att det klickade och jag är övertygad om att Jumper får det super bra !
    Jag ser fram emot allt han kommer få lära sej och jag tycker du ska satsa på att bli instruktör. Du är jätteduktig! / Kran Eva

Kommentera

