Om lite av varje

Sista tiden har vädret påverkat mig till att inte vilja träna så mycket med min lilla vita utomhus. Han (och jag) ogillar när det är mörkt, regnar, är lerigt och blåser snålblåst. Och det ungefär det väder vi har haft de sista veckorna känns det som. Så istället har vi pysslat med att träna in lite nya roliga trick.

Men nu i helgen så var vi på hoppteknik kurs hemma hos Spunk och Humlehunden. Och då var både vädret och träningshumöret på topp faktiskt. Vi fick lära oss en massa bra att kunna saker som set point, bend work, basic grid, distance grid och en massa andra konstiganamn övningar. Det här kommer vi träna mycket på i vinter. Det krävs inte så mycket utrustning och framför allt var det väldigt motivtions höjande för min lilla vita med de här övningarna. 

Och idag har vi tränat Rallylydnad på en bana som vi lånat härifrån.

Ni som har koll på rallylydnad. Kan man börja tävla när det ser ut så här?

2 thoughts on “Om lite av varje

  1. Hej! Kom insladdandes här från humlespunkarna och såg att du håller på med (enligt mig) det roligaste någonsin; rally! Jag är på intet vis någon expert, har bara lyckats traggla mig igenom en nybörjartävling själv, men vill ändå gärna försöka mig på lite konstruktiv kritik; mest för att jag själv tycker att det är väldigt roligt och nyttigt att få det. 🙂
    Jag tycker det ser riktigt riktigt bra ut, han har jättebra fokus på dig! Det enda som jag skulle försöka tänka på är att ha lite slakare koppel – jag har lärt mig den hårda vägen att vissa domare drar minus för sträckt koppel om koppelhaken bara flyttar sig litelite grand. Och ett tips som jag fick när jag började träna – börja alltid med vänster ben när du vill att hunden ska följa med dig. Det blir en tydligare signal att nu-jäklar-händer-det-något-bäst-att-hänga-med-matte eftersom vänsterbenet är närmare hunden, och då kan man börja med höger ben i moment när man vill att hunden ska stanna kvar när man kommer upp i högre klasser.
    Annars ser det jättefint ut, du har ett skitsnyggt och snabbt ställande som jag är oerhört avundsjuk på! Självklart vågar du dig ut på tävlingsbanorna!
    Hälsningar
    Maria

    • Hej Maria!
      Gud så glad jag blev för dina tips. Det är ju precis sådan detaljer som är så tråkigt att lära sig den hårda vägen = minus poäng på tävling.

      Kopplet måste jag träna på att låta hänga ner mer, det svåra med det tycker jag är att han lätt trasslar in sig när han lägger sig och sedan reser sig. Men övning ger väl färdighet antar jag. 🙂

      Tipset med benet ska jag genast börja träna på, det var ju jättesmart!

      Har du någon blogg som man kan få kika in på? Låter som du skulle kunna lära mig massor. 😃

Kommentera

