Om att ha ett jädrans flyt

De två sista dagarna har jag verkligen haft ett jädrans flyt. För det måste man väl ändå säga att det är när det går riktigt dåligt när man tränar med hunden, och det just den dagen bara är en vanlig träning. För tänk om det hade varit tävling igår när vi inte fick till det så där toppenbra. Snacka om flyt liksom!

Idag har det fortsatt i samma underbara stil. Först försov jag mig (har aldrig hänt i hela mitt liv). På något förmärkligt, underligt sätt så hade ljudet blivit avstängt på klockradion. Men återigen så var det tur att det hände idag och inte en morgon när jag måste vara på plats vid den tiden som jag idag vaknade på. Flyt!

Sen hände en sak till idag som man också kan se ur ett väldigt flytigt perspektiv om man vill. Fick ett mail idag att jag blivit bortlottad från vår debuttävling i Rallylydnad. Och det var ju faktiskt en himla tur när det visade sig på träningen igår att vi faktiskt inte är så värst duktiga. Så ett jädrans flyt alltså! 😉

9 thoughts on “Om att ha ett jädrans flyt

  1. Har du aldrig försovit dig? Då var det sannerligen på tiden!
    Dessutom vill du nog hellre mysa med nyanlända Jumper-valp istället för att vara på tävlingsbanan. Dubbeltur alltså.

  2. Hej igen! Tyvärr har jag ingen blogg utan jag snokar mest bara runt på andras 🙂
    Snygg koppelhantering, jag tror du har övat! 🙂
    Förutom backsnurrövningen vid ca 1:45 som jag aldrig sett förrut och som jag är ganska säker på inte är ett rallylydnadsmoment (men jäkligt imponerande, jag och busen ska träna!) så tycker jag återigen att det gick bra. Det ser snyggt ut, han är koncentrerad på dig, han far inte iväg eller luktar runt utan det är fullt fokus på matte.
    Men några saker kan jag väl försöka skrapa fram (men det är mest saker som man ska tänka på , ungefär som med kopplet).
    Tänk på att alla stegen i gå-bakåt-sitta-framför-1-2-3-steg ska vara lika långa, man har gärna en tendens att ta kortare steg när man går de tre sista stegen.
    Max 0,5m från skylten när man gör momentet. Vi med mindre hundar kan tyvärr inte skylla på att vi måste hålla ut för att hunden ska få plats.
    Tempoökningen vid spring-skylten ska verkligen vara en tempoökning, man får inte småspringa i samma takt som man tidigare gått (något jag som har en ung och hoppig hund gärna gör – han hoppar mer ju fortare jag rör mig, men oftast blir det mindre felpoäng av att hunden hoppar (överdriven kontakt) än om man inte springer ordentligt (förarfel eller större förarfel – fast det beror ju också på vilken domare man har))
    Och som sagt, om det här var en dålig dag så kommer 100poängarna att hagla över er på tävlingarna 🙂

    • Å Maria du är ju helt underbar som tar dig tid och ger mig så bra och konsturktiv kritik!

      Jag får tyvärr lida för att jag tränat in backa runt mig som ett trick. 😉
      Försöker träna in 360 grader vänster så här nu. Tror du att det kommer bli rätt när han klarar det utan skålen?

      Det syns inte så bra på filmen men när vi går bakåt i frontposition drar han sig mot min vänstra sida. Får man avdrag för om de inte går precis på min medellinje? Han har lite dålig ögonkontakt med mig just i det momentet och det känns som att det är därför han flyter ut åt sidan. Antar att jag måste jobba mer med att belöna honom för uppmärksamhet just i den positionen.

      Himmel så kul det här är. Finns mycket man kan bli bättre och säkrare på! 🙂

      • Hej igen! Eftersom jag är en sådan nörd så var jag ju tvungen att detaljstudera er 123-bakåt och jag förstår vad du menar. Och om jag ska vara ärlig så nej, jag _tror_ inte att det blir avdrag för att han befinner sig mer till vänster om dig än precis rakt framför, inte i nybörjarklassen iallafall. Att han på sista sittet däremot sitter mer än 45% ifrån dig, det tror jag däremot att det kan blir nedslag på. Men som sagt, jag är absolut ingen expert!
        Vad kan det bero på att han söker sig mot din vänstersida där? Brukar du belöna med vänster hand? Kan han vara van vid att vänster är ”rätt sida”, och kan det kanske avhjälpas med att öva gå-fint-på-mattes-högersida-övningar? Kan han vara osäker på exakt var du vill att han ska sitta och kanske ett tecken med bägge händerna kan göra det tydligare för honom att förstå var han ska slå ner gumpen?
        Jag har själv problemet med en hund som befinner sig ur position, han drar sig längre och längre fram ju längre ut på banan vi kommer. Tillslut fattade jag varför, allt var naturligtvis mitt eget fel (som vanligt) då jag oftast haft godiset i höger hand som jag sedan tagit med vänsterhanden och givit hunden när han är duktig. Och han var ju inte dummare att han ville ha koll på var och när godiset kom och därför försökte springa lite framför mig för att ha full uppsikt på högerhanden som jag tryckte mot magen. (för bilder på det hela kan man gå in här: http://www.sbk.nu/klubbar/gtbk/ och klicka sig fram till galleri och rallylydnadskurs. Det är jag i den klarblå jackan och med högerhanden konstant tryckt mot magen 🙂 och en tjej i röd jacka visar jättebra det jag menar med att göra tecken med bägge händerna vid frontposition) Hur som helst så försöker jag ha högerhanden bakom ryggen eller på huvudet nu när vi tränar (ja, naturligtvis ser det störtlöjligt ut!) för att jag ska få bort hans stirrande och mitt högerhandsgodisplockande. Alla sätt är bra utom de dåliga 🙂
        Hmmm, man kanske skulle göra en liten liten träningsblogg iallafall.. så kanske du skulle kunna feedbacka tillbaka..? Det är alltid bra med nya ögon och tankar 🙂

      • Tycker absolut att du skaffa en liten, liten träningsblogg. 🙂
        Det är ett fantastiskt bra sätt att få kontakt med andra lika hundnördiga typer som man själv är. Självklart ska jag försöka feedbacka tillbaka. 🙂

Kommentera

