Om att få en ny familjemedlem

Igår hämtade vi hem vår nya lilla familjemedlem, Jumper. Jag kommer nog få äta upp det jag ska skriva nu tusen gånger. Men himmel vilken enkel liten valp! Så tillgiven, busig och med en stor förmåga att kunna koppla av. Han har sovit bredvid mig i sängen hela natten. Och trots att jag har hostat mig igenom natten så har han sovit som en stock. Det var jag som väckte honom framåt sjutiden när jag inte orkade ligga kvar och hosta mer. Det enda som inte är superenkelt med honom är rumsrenheten. Det är inte så att jag förväntar mig att han ska vara rumsren när han bara är nio veckor gammal. Nej problemet är väl snarare att han inte kommer bli rumsren förr ens tidigast till sommaren eftersom det är så sablans kallt ute. Han är verkligen supertydlig med när det är dags att göra både ettan och tvåan men om jag lyfter ut honom när det är dags så stelnar liksom hela han till och absolut ingenting kommer ut som det var tänkt. Däremot när vi kommer in igen så släpper det kan man säga.

Himmel vilket spännande äventyr vi precis har påbörjat. Idag ska jag fortsätta att klicka in honom. Vi körde ett minipass igår och han fattar verkligen snabbt.

Måste också försöka vänja honom lite vid att vara ute även om det är iskallt. Han har ju faktiskt redan mer päls än min lilla vita så om vi är i rörelse så borde han klara av några korta lekpass utomhus idag.

Får flörta lite med husse idag med tror jag. Vill ju gärna hinna gå en lite längre runda med min lilla vita idag med. Verkligen otajmat att det är så hiskeligt kallt ute nu. Hade planerat att Jumper kunde hänga med på våra långpromenader men att han fick åka snålskjuts i mina armar och springa lös lite grand. Men nu när det är så kallt så blir det inte så bra om jag ska bära runt på honom för då kommer han ju frysa som attan. Någon som har något bra tips på hur man gör så att de äldre hundarna får tillräckligt med motion när man har en liten valp som inte orkar/får gå så långt?

5 thoughts on “Om att få en ny familjemedlem

  1. Tänk bara… nu börjar det liksom. En ny era 🙂

    Vad gäller motionen ställer ju snön till det en del… Med Spunk och Humlehunden så satte jag Spunk i en ryggsäck på magen emellanåt på promenaderna, eller hade henne i cykelkorgen och cyklade en sväng med Humlehunden till nåt ställe där de båda kunde vara lösa och leka en sväng (och lite picnic på det) och sen cykla hem på samma vis. Men när det är tokkallt… Packa på honom kläder när det är som kallast?

    Men det är lite plottrigt i början, det är ju som att ha en bäbis som ska passas. *minns* När han har bott in sig så kan man ju aktivera valpen först, och när valpen sen är nöjd och trött och somnar så smiter man ut med den äldre hunden. Blir lite ensamträning av det hela samtidigt.

  2. Vad duktig Milou är!! Och vad stor Jumper är!! Det kommer nog att lösa sig ska du se, jag har ju aldrig haft valp så jag har inga bra tips, jag skulle nog lämna valpen hemma med hundvakt och ta ut den ”gamla” så får man lite egen tid tillsammans också, det är ju också viktigt, så den andra hunden inte känner sig bortglömd.

  3. Jag köpte en valpväska med sele och bar min valp innanför en stor jacka. Jag tror många fick en glad chock när den höggravida kvinnan inte var gravid, utan ett valphuvud kikade ut vid halsen. Mycket när kontakt och min vuxna hund fick sin motion. Sen var det ju lätt att släppa ner valpen när behov uppstod. När det var som kallast hade valpen dessutom tröja.

    • Hej Anita!
      Det funkar bättre än jag trodde att ha Jumper i en ryggsäck som jag bär på magen. Han gillar däremot inte tröjor och täcken, så ryggsäcken är isolerad med sittunderlägg och en gosig fleecefilt. Så nu får min äldre hund sin dagliga motion och jag får fin styrketräning på köpet. 🙂

Kommentera

