Om att påbörja en karriär

Mitt svarta ludd ska bli en agilitystjärna. Fast för hans del spelar det ingen roll för han är redan en stjärna. Han är helt enkelt född med stjärnstatus. 🙂

Men eftersom jag har planer för honom har träningen så smått redan börjat. Och det är nog den allra roligaste delen av att träna upp en stjärnhund som vi håller på med just nu. Nämligen att skapa värdefulla belöningar. Utan fungerande belöningar står man sig slätt när man tränar med hundar. Jag vill ha så många belöningar som möjligt i min verktygslåda. Kamp, jakt, mat, rösten och fysisk kontakt är det som jag vill ska vara åtråvärt för honom. Jag måste verkligen säga att han är en naturbegåvning den här pojken. Han kampar redan lika bra som mitt vita terrier ludd, jagar glatt efter trasor och bolla samt är matfixerad. Rösten och gos är ännu så länge det som betyder minst för honom.

Vi har så smått börjat introducera klickern för honom. Jag gillar att jobba med klickern. Dels så blir tajmingen så mycket bättre när man ska lära in nya moment och efterhand så blir åsynen av klickern en trigger för hunden att nu kommer det snart hända något roligt och då ökar motivationen. Jag är verkligen ingen expert på hur man kan jobba med klickern men med min lilla vita har vi i alla fall kommit så långt att han förstår att han ska erbjuda olika beteenden och prova sig fram. Men ibland har jag lite bråttom och ger honom hjälper för att knäcka vad det är jag vill att han ska göra. Både att helt sheejpa fram beteende och ge hunden en del hjälper funker bra tycker jag, men det som jag har noterat är att de beteenden som vi helt har sheejpat  fram sitter hårdare.

Här är lite filmer på hur vi jobbar med lekutvecklingen och med klickern. Idag har vi fortsatt klickerträningen med beteendena sitt och ligg. Sedan ska vi börja trampa på lock (två av och två på). Den 17 december är det dags att anmäla oss till Silvias puppy class. Längtar!

6 thoughts on “Om att påbörja en karriär

  1. Ska du inte ha ett annat klickerljud för Jumper än för Milou? Annars mattas väl Milous klickereffekt av successivt när han hör ljudet men inte får godis. Eller du har kanske olika ljud redan…

    • Jag har följt en diskussion på nätet om hur man gör när man klickertränar med två hundar. De flesta som har fler hundar menar att man inte behöver olika ljud eller att man behöver jobba i olika rum med hundarna. Det verkar som att de förstår att nu är det mig det gäller. Jag gissar att Milou är så pass intränad att han greppar när det är hans tur. Jumper däremot har ju klickerljudet precis blivit en signal för så han är nog känsligare. Vet du om det finns klicker med annat ljud i?

      • Nej, jag har ingen aning om det finns med olika ljud. Men jag har funderat på det med tanke på att jag har så många djur här hemma som jag vill testa med klicker. Läste någonstans att man behöver ha olika ljud för var och en, vilket försvårar en del. Om du kollar i dina hundkretsar så ska jag kolla i mina etologikretsar.

      • Kolla gärna vad det finns för studier på det. Tillsvidare tränar jag med Jumper i ett annat rum och så spelar jag julmusik för Milou samtidigt som han får leta godis. Då blir ju ett eventuellt klickljud som han kanske hör ändå förknippat med belöning tänker jag. Till Milou använder jag inte klicker nu tills Jumper verkligen har förstått vad klicket betyder.

  2. Jag har hört mig för med min kursledare och fått svaret att om man tränar flera hundar samtidigt bör man ha olika klickerljud, annars kan man riskera förstärka oönskade beteenden hos den andra hunden när du tränar den ena (du får det utförligare svaret på mail).
    Själv tänker jag att ju fler gånger hunden hör klickerljudet utan koppling till beteende eller belöning så måste effekten mattas ut.
    Men delfiner tränar man ju i grupp… med samma visselpipa… och det verkar ju funka. Vi gräver vidare i detta…

    • Ja, det är onekligen en gåta. Jag är med på ditt tänk med avmattningseffekten. Men om det går att träna delfiner i grupp så borde det funka att träna hundar i grupp. Kan du inte skicka frågan till Per Jensen?
      Konstigt att ingen har skrivit om det här. Det borde ju vara ett vanligt problem.

Kommentera

