Om dåligt samvete

Det har inte blivit någon reda med träningen för min lilla vita sedan det svarta luddet flyttade hem till oss. Mitt vita ludd är ju van vid att vi tränar åtminstone 30 minuter varje dag på nya och gamla moment och tricks. Han är också van vid att få springa lös i skogen på våra långpromenader.

Men den sista veckan har han fått nöja sig med långpromenader i koppel på plogade vägar. Det blir helt enkelt för tungt för mig att pulsa runt i djup snö samtidigt som jag ska bära det svarta luddet i magsäcken.

Att träna in nya trick och moment får jag inte heller till på något bra sätt eftersom det svarta luddet har en fantastisk förmåga att vilja lägga sig i. Dessutom vill jag inte använda klickern till mitt vita ludd innan det svarta luddet är ordentligt inklickad.

Som väl är har vi agilityträning i ridhuset på söndagar att se fram emot. Då får mitt vita ludd hela min uppmärksamhet i 1,5 timma.

Men fördelen för honom är ju att jag nu är hemma hela dagarna och att det blir mycket aktivering i och med att det svarta luddet måste ut och rastas stupalöst. Och det blir många härliga brottningsmatcher på en dag också. Dessutom får han mycket belöning när jag tränar inkallning med det svarta luddet för är man bara allert och kommer snabbt när matte kallar så får ju alla belöning förstås.

Tror ni att jag behöver ha dåligt samvete eller har han det bra ändå mitt vita fina ludd?Image

4 thoughts on “Om dåligt samvete

  1. Tror den lilla vita stortrivs!!! Slippa dagis och få vara med sin flock hela tiden är det allra bästa som finns…. även om det blir lite mindre egen träning.

  2. Hähä, jag hade samma halv-ågren över det där när Spunk flyttade hit
    ( http://humlespunk.wordpress.com/2011/08/08/fordelar-och-nackdelar-med-tva-hundar/ )
    Jag tyckte det var ”värst” för samvetet just under den första månaden eller två av valptiden, när valpen särbehandlas i allmänhet. Tid går åt till att träna och belöna vardagliga saker (koppel, miljö, rumsrenhet, inkallning, hantering) och sånt som en vuxen hund har koll på (och inte direkt belönas för längre). Och valpen kan inte hänga med hur som helst, man får ta hänsyn till att kroppen och knoppen inte är färdigvuxet.

    Att leva med två vuxna hundar är hundratriljarder gånger lättare för samvetet än att leva med vuxen hund och en bäbisvalp, tycker jag 🙂

    • Verkligen huvudet på spiken i det du skrev när Spunk flyttade hem till er. Längtar till det svarta luddet har växt på sig lite. Jag ska ju inte sticka under stol med att jag dessutom tycker det är så vansinnigt roligt att träna med Jumper. Allt som var svårt med Milou när han var liten är plätt lätt med Jumper. Och han älskar att göra saker med mig redan. 🙂

Kommentera

