Om att få bakläxa

Nu har det gått några dagar sedan jag uppdaterade bloggen med vad som händer här hemma i valphagen.

Det största som har hänt är att vi nu anmält oss till Silvias puppy class. Själva kursen startar den 21/1-13 men vi skulle redan nu skicka in en presentation av oss själva och hundarna. Självklart får jag prestationsångest när folk börja beskriva sig själva och sina hundar. Tänk om jag är sämst liksom. Knäpp i skallen är jag, säger jag till mig själv när jag tänker så. För jag har ju anmält mig till kursen för att jag vill bli bättre och duktigare inte för att jag redan kan allt och ska vara bäst i klassen. Fast bäst vill man ju vara när man är en tävlingsmänniska. Och det är faktiskt bra att vilja vara bäst, för det är en himla stark drivkraft för att komma framåt. Bara man klarar av att ta till sig av kritiken och våga vara sämst också. Och det vågade jag faktiskt när jag presenterade oss. Jag länkade till den här filmen för att visa vad Jumper har hunnit lära sig till nu. Och Silvia var så klart inte imponerad. Surprise! 😉 Nej hon tyckte att jag lockade fram hans beteenden och att de viktigaste för en så ung valp var att shepa fram beteenden så att han får en attityd att vilja jobba för mig. Lite jobbigt var det ju att hon inte applåderade och hurrade över vilken fantastisk hundtränare jag är och vilken begåvad liten valp jag har. Men jag tog till mig av det hon sa slutade locka och började klicka för alla möjliga beteenden som min lilla svarta erbjuder och vips så fick jag en ännu mer arbetsvillig valp. Dessutom har han nu utan att jag har bestämt innan vilka trick han ska lära sig lärt sig tre nya, studs, snurr och spinn. Ska se om jag kan filma det lite senare så att ni får se.

För övrigt har vi fortsatt med miljöträning, ensamhetsträning, hanteringsträning och koppelträning. Allt går så himla lätt och enkelt. Igår hade vi besök av en härligt, vild liten terrier. Det svarta luddet hängde med bra i svängarna när det vita luddet och Pelle fräste runt i trädgården. Han fick också följa med mig och lillmatte till stallet. Där fick han åka ryggsäck och han skötte sig perfekt. Fick hälsa på en massa barn och somnade så gott när vi sedan var ute i ridhuset för att spana in när lillmatte red.

Idag har han för första gången fått hänga med på en lite längre promenad på egna ben. Vi gick både på där det körde en massa lastbilar och bilar och sedan in i skogen där han fick springa lös. Han går redan så fint och följsamt i kopplet och visst reagerar han när det dundrar förbi stora lastbilar men inte så att han blir rädd. I skogen var det en fröjd att se honom fara fram. Och han är så underbart följsam även när han är lös. Har hela tiden koll på mig och kommer i fullfart när jag kallar på honom. Imorgon ska jag se till att få med mig bollen som belöning och inte bara godisbelöna honom.

Hanteringsträningen är nog det han ogillar mest även om han finner sig i det . För det är liksom inte kul att behöva vara stilla några längre stunder. Men jag har lyckats att både klippa klorna(och tyvärr rätt rejält i en pulpa också) samt tejpat hans öron. Hittade den här sidan på nätet om örontejpning. Tycker jag får till mycket bättre form på öronen med tejpen än vad jag fick med häftmassan.

Förutom att jag varit på jobbet en av dagarna också och husse fick stanna hemma så har det nog inte hänt så mycket mer. Jo föresten vi har tränat på att åka bil också. Det är ingen höjdare tycker han. Blir illamående och åksjuk. Men de sista rundorna har gått mycket bättre. Båda hundarna får sitta bak i hundburen nu och då verkar det som att den lilla vita har en lugnande inverkan på honom.

2 thoughts on “Om att få bakläxa

  1. Förut tänkte jag också som du när jag skulle gå kurs – hoppas de sköter sig så vi får visa hur bra vi är. Nu tänker jag – hoppas de är så jävliga som de bara kan vara och alla våra brister kommer fram. För i så fall kommer vi få mycket hjälp och tips. Och vi får möjlighet att utvecklas. Vi får också valuta för kursavgiften då 😉

Kommentera

