Om snygga kurvor

Det vet ju alla att man får snygga kurvor av att röra mycket på sig. Nu vet jag inte riktigt om det är för att vi har börjat låta det svarta luddet gå studsa med på våra långpromenader. Men idag när det var dags att mäta och väga igen så har han ”bara” ökat med 200 gram och inte vuxit nästan någonting på höjden. Men det där med höjden är ju inte lätt alltså, men om den nya trenden håller i sig så kommer han klara sig under 43 cm. Hoppas, hoppas. Men som sagt vi behöver fler mätvärden innan det går att säga något på riktigt om var han kommer hamna.

Det är nog många som tycker jag är galen som redan låter honom hänga med på långruda i skogen. Det ska ju vara så farligt för deras leder att belasta sig. Fast jag är inte så rädd för det där. Jag tror inte att det är farligt för valpar att få röra på sig. Så länge de inte blir pressade att jobba och så länge man läser av valpen om den är trött eller inte. Precis lika lite tror jag det är farligt för valpar att få springa i böjda tunnlar på lek som vissa agilityexperter säger. Jag kan inte låta bli att bli lite sjukgymnast i mina resonemang när det gäller hundträning. Det borde inte vara så väldigt stor skillnad på människa och hund när det gäller rörelseorganen. Det känns som att hundvärlden ligger lite efter ibland. Ungefär som att man förr sa att det var farligt för barn att styrketräna och att artrospatienter bara skulle avlasta lederna. Idag vet vi att artrospatienter helst av allt ska styrketräna och att barn visst kan styrketräna bara man gör det på rätt sätt.  Så med det i bakhuvudet tar jag faktiskt med mig min 12 veckor gamla valp på promenader i skogen. Och visst finns det risk att han skadar sig där. Han rejsar fram som ett gehu genom snår och över stock och sten. Men om man aldrig gör något som kan vara lite farligt hur roligt blir livet då? Och man lär sig faktiskt mycket av att leva lite farligt också. Små valpar får tex jätte bra kroppskontroll om de får härja runt i skogen, de börjar också bygga upp sin muskulatur och stärker sitt skelett. Nu menar jag inte att man ska utsätta valpar eller barn heller för den delen för uppenbara livsfaror. Men det är nyttigt att få utmana sig lite lagom. Det vore intressant om någon kunde forska på hur farligt det är för valpar att belasta sina leder tycker jag.

Vi passar också på träna på lite smått och gott när vi är i skogen tex kampa och jaga bollen är en rolig lek som vi leker. Och inkallning är ju jätte gott tycker båda hundarna som glatt slickar i sig böcklingpastej så fort jag tjoar till. Till och med det vita luddet börjar få upp farten vid inkallning nu. Fast idag tyckte han jag var väääldigt onödig som skulle ha ut honom att gå i isvatten blandat med grus. Fy, urk och blä upprepade han som ett mantra när han hela vägen han behövde vara kopplad försökte få mig att sluta dra i kopplet. För det har han hört att dra i kopplet är fult att göra. Men jag var väldigt olydig idag och drog jätte mycket i kopplet för annars hade vi typ inte kommit hem förr ens imorgon.

Och imorgon blir det vilodag för mina båda ludd för då lämnar vi stan och far till landet för att fira nyår långt från allt vad raketer och smällare heter. Och inbrottstjuvar göre sig icke besvär. Huset är strängt övervakat på mer en ett sätt. 🙂

7 thoughts on “Om snygga kurvor

  1. Jag tror som du – ju mer krångliga stigar och rötter i skogen, desto mer kroppskontroll, koordination och muskulatur bygger han upp. Det är något helt annat med långa promenader i koppel, cykel- eller joggingturer. Min förra hund fick gårdsplansarrest av veterinären pga höftarthros… jag fick bannor för att hon tvingades ut på promenader och kortare joggingturer. Veterinären lyssnade inte på mina kunskaper om arthrosmänniskor. Tyvärr följde jag veterinärens råd (ville ju inte framstå som hundplågare) istället för min sjukgymnastiska kompetens och det gick fort utför med henne. Enligt dagens riktlinjer hade jag rätt…
    Tror själv att forskningen i träningsfysiologi på människor kan tillämpas rakt av till våra hundar.

  2. Det är väl bara stora raser som man absolut inte får motionera, och då menar jag varghund, hjorthund och grand danois. Eller? För de raserna får verkligen inte motioneras förrän de är typ 1 år.

    • Så är det kanske. Men man motionerar ju ingen valp i ordets strikta betydelse i alla fall. Men frågan är om det finns någon forskning som stärker det påståendet eller om det är ”gammal” kunskap?

  3. Intressanta tankar, och jag resonerar ungefär sammalikadant. En rask, två-kilometers monoton koppelpromenad skulle jag aldrig tagit med Spunk på när hon var tolv veckor. Men oj vad många ”två-kilometers” skogsvändor vi tog, med löshoppandes valp (och som tog ungefär en timme eller två, haha).
    Lite mer sunt förnuft, tycker jag, när det gäller valpar och rörelse.
    Att det sedan skiljer mellan raser tror jag absolut. Humlehunden lät jag till exempel springa i trappan själv fr o m hon var fem-sex månader, men hade jag haft en Berner Senner eller GD hade jag inte tyckt att det var en bra idé.

  4. Mina två har olika ”funktionshinder”, den ena har c och d höft, och Arthros i ett knä och en has, den andra har Syringomyelgi (med viss risk för felstavning). Så de har ett bekvämt pensionärsliv. Det blir en lagom lång promenad i skogen, för att de ska gå på mjukt underlag, gärna utan upptrampade stigar – så de får lyfta på tassarna för att undvika rötter o dylikt. det är en sjukgymnast på Ultuna som gett mig de direktiven.
    Det enda problemet är den här årstiden, halt på vägarna och djup snö i skogen, så varken hundar eller matte tar sig fram. Förra vintern åkte jag som en skottspole mellan jobb, hem och vattentrask på Ultuna. Jättebra motion, fantastisk personal.
    Det blir dyrt, dels kostar vattentrasken, men sen körde jag ibland 17 mil för att komma dit, då blir ju dessutom resorna väldigt kostsamma, så i år har jag inte råd. Jag får försöka se snöforsering som en förstärkning av motionen både för mig och hundarna.

Kommentera

