Om kursdag två

Dags att utvärdera helgens kurs.

Kursledare Camilla Brundin kan jag överhuvudtaget inte klaga det minsta lilla på. Hon har sett mig och mitt vita ludd och förstått våra svagheter och styrkor. Jag känner mig stärkt i det jag redan har känt ett tag nu. Nämligen att det är jättekul och nyttigt för mig inför framtiden med det svarta luddet att jag provar och tränar in lite mer avancerad handling. Men för mig och det vita luddet så är det viktigt att inte nöta för mycket på svårigheter för det tappar vi bara fart på. Jag måste ligga på och ligga lagom mycket före honom, peppa och beröma även när det är promenadtempo för att lyfta honom. Jag är särskilt glad för att hon gav mig creed för det. För det är himla slitigt att springa med en hund som inte har trycket i sig naturligt. Jag tror att jag många gånger får jobba mycket hårdare på en bana en vad man behöver göra med en snabb och hindersäker hund. Det blev väldigt tydligt i helgen att blindbyten är ett väldigt gynnsamt byte för oss. Det är ett byte där jag måste springa på vilket ökar det vita luddets fart.

Det vita luddet är jag också nöjd med. Det var egentligen bara en liten stund i början av dagens pass som han inte riktigt hade lust att springa på. Men med tanke på att vi kört dagen innan och det var en bana med mycket svängar i så får jag ändå vara nöjd med att han höll ihop och inte började äta hästbajs istället. Den sista övningen vi gjorde var lite mer spring inbjudande och då öste han på bättre även om det inte riktigt var samma fart som igår.

Mig själv är jag också nöjd med. Men jag var stum och stel i kroppen när vi började passet idag. Och jag gjorde verkligen mitt bästa för att tagga igång det vita luddet med kamptrasan men jag måste erkänna att det är jobbigt att dra igång honom när han inte alls är på. Men skam den som ger sig. Efter en stunds kampande så kom han igång lite. Men tyvärr är det så sådana här dagar att så fort kampen upphör så sjunker hans intensitet direkt. Men jag märkte även på mig själv att jag inte var lika på och hade svårare att memorera banorna. I och för sig var nog banorna lite svårare idag men det var flera gånger som jag glömde bort vilken tunnelingång vi skulle in i. Så nog märktes det även i huvudet att jag var tröttare idag. Jag tror kanske att jag hade kunnat fokusera bättre om jag inte hade haft det svarta luddet med mig. För så fort det vita luddet hade kört färdigt så ville jag inte låta det svarta luddet sitta i buren. Jag ville passa på att miljöträna och träna lite på hans läxor när jag hade min vilopaus och reflektionstid. Men totalt sett tycker jag att det var bättre att ha honom med även om det kostade på lite på min koncentration med det vita luddet.

Nu gäller det bara att komma ihåg vad vi gjort de här två dagarna och fortsätta öva.

Stort tack till mina kurskompisar och Camilla som gjort de här två dagarna givande och roliga. 🙂

5 thoughts on “Om kursdag två

Kommentera

