Om här och nu

Det finns många rapporter och studier som visar att människor som har hund mår bättre både fysiskt och psykiskt. Just idag tycker jag det både är helt sant och helt falskt. För tack vare att jag var på agilitykurs i helgen så protesterar mina lår högt varje gång jag jag ska resa mig, sätta mig eller röra mig. Fast träningsvärk är ju bra värk så det är ju bara att stå ut ett par dagar och sedan är man ju fast och fin i hullet istället.

Men den största fördelen med att ha hund är att man inte behöver lägga en enda krona på att gå i mindfulness terapi. Nej för när man har hundar så ser de till att man håller sig i nuet och man får massor med njutning här och nu.

Som idag till exempel var vi ute i en magisk skog full med snö och alldeles knäpp tyst. Ludden var på sitt absolut härligaste lekhumör och for runt över stockar och stenar och det svarta luddet mulade sig själv säkert tusen gånger. Det är helt omöjligt att tänka på något annat än vilka härliga ludd de är. Och vilken förmån jag har som får tillbringa min tid tillsammans med dem.

Och teet smakar ju extra gott när man kommer in efter en sådan härlig runda. Allra helst när ludden ligger bredvid och sover sitt allra skönaste. 🙂


 

4 thoughts on “Om här och nu

  1. Trädklättring funkar också som mindfulness – speciellt när man är höjdrädd. Får nöja mig med det nu när jag inte längre har Tant Ellie. Hon var förresten rätt kass på trädklättring…

Kommentera

