Om att i stort sett ha varit med på SM

Igår så var jag och det vita luddet kvar i Halmstad för att tävla agility med vårt lag Win’s a lot. Det var vår första lagtävling. Det vita luddet är den äldsta och mest rutinerade av hundarna i laget. Men hans handler är den mest orutinerade och näst yngsta av de tvåbenta i laget.

Att tävla i lag är verkligen jätteroligt och något jag kan rekommendera er att göra. För istället för att tävla mot alla så tävlar med med några mot resten.

Vi hade verkligen inga planer på att ta några höga placeringar. Vi åkte dit med en man kort i laget. Det vita luddet är ju i och för sig väldigt hindersäker och river aldrig men han har ju fortfarande inte fått upp någon racerfart. Och jag har aldrig startat på en klass två bana vilket man nog kan jämföra svårigheten i banorna med. De andra två hundarna som var med igår är väldigt unga och har precis påbörjat sina agilitykarriärer. De gjorde väldigt bra ifrån sig och det gjorde även deras handlers. Men tyvärr så lyckades vi alla toka till det lite i varsitt lopp vilket gjorde att vi lyckades diska oss i samtliga tre lopp. Rättvist och bra. 🙂

Jag är verkligen glad att jag får vara med i laget! Ska lägga fokus på fartövningar så snart snön försvinner så att vi kan vara med och fightas om lite bättre placeringar. Hoppas att det finns lite mer fart att locka fram hos det vita luddet. Det som gladde mig väldigt mycket igår var att han verkar ha fattat grejen när det börjar bli vår tur att gå in och köra. Han taggade igång utan att jag egentligen behövde göra något mer än att gå bort mot starten. Vi kampade lite och körde lite happy tricks och han skällde som en tok när vi stod på startlinjen. När jag kollade vilka tider vi kom in på kunde jag konstatera att om det varit klass 1 lopp så hade vi kommit i mål under referenstiden! Så min strategi att lägga ner ridhusträningen i vinter och bara köra kvalitetsträning lite mer sällan verkar ha gett effekt.

Att tävla lag gör att man får se väldigt mycket bra agility. Det var en hel del ekipage med som tävlar SM både i lag och individuellt. Och det gör att jag nästan känner hur det känns att vara med på SM. Så man kan säga att vi i stort sett har varit med på SM i helgen. Nu vet vi i alla fall vilka motståndare vi kanske kommer få möta där en vacker dag. 🙂

Som ni ser på filmen så är det ingen racerfart men han jobbar på framåt bättre och bättre tycker jag. Måste vara skönt för domaren när ett så här långsamt ekipage kommer in på planen, blir liksom som en utdragen micropaus kan man säga. Och det är ju väldigt nyttigt!

 

2 thoughts on “Om att i stort sett ha varit med på SM

  1. Jag kan absolut ingenting om agility, det jag imponeras av är att se samarbetet mellan förare och hund. Visst ser jag skillnad på Trkman vs glad amatör 😉 men det viktigaste är att se glädjen och då spelar det ingen roll på vilken nivå. Eller hur fort det går. Så Milou kanske inte är en raket men samarbetet och glädjen finns där.

    • Ja det är det viktigaste tycker jag med. Ibland tycker jag det är lite synd att det blir sådant fokus på tiden och farten i agilityn även om den fascinerar mig hur man kan styra en snabb hund runt banan felfritt. Om man kunde vinna i noggrannhet så skulle det vita luddet vinna de flesta agilitytävlingar han ställer upp i. 🙂

Kommentera

