Om vår första tävling

I fredags kväll var jag och det vita luddet i Halmstad hundarena och tävlade rallylydnad för allra första gången. Jag var ganska spänd inför den här tävlingen eftersom vi är helt självlärda. Därför visste jag ju inte om jag har fattat alla momenten rätt. Sedan är det ju alltid lite pirrigt att gör nya saker tycker jag.

Det var Oskarströms BK som anordnade tävlingen. Cristina Lundgren hade ritat banan och dömde i vår klass. Jag tycker det var en rolig bana. Det var ganska enkla moment men det som gjorde att det ändå blev lite svårt var att man skulle springa genom ett ganska långt parti i banan och under språng göra halt och sätta hunden ner.

Jag kan med facit i hand konstatera att 5 av de 6 minuspoängen som vi fick var helt och hållet mitt fel. Det var två sträckta koppel på grund av att jag höll min hand för högt och ett mindre förarfel. Tyvärr förstår jag inte varför jag får avdrag på skylt nummer 3. Är det någon som vet vad jag gör för fel där så vill jag gärna bli upplyst om det. Vill ju helst inte göra om samma misstag på nästa tävling. 🙂

Vi fick också 1 poängs avdrag för att det vita luddet ställer sig upp lite långsamt vid skylt nummer 8. Det är inte mycket att säga om det. Normalt sett brukar han studsa upp i stående men inte då tydligen. Det är sådant som händer. Förmodligen var jag mer spänd och annorlunda i mitt kroppsspråk vilket gjorde honom lite osäker. Gissar att det blir bättre ju mer tävlingsrutin vi får.

Jag är självklart supernöjd med att vi fick ihop 94 poäng på vår allra första tävling. Nu är jag jätte sugen på att fixa två nybörjarklasser till så att vi kan få starta i fortsättningsklassen. Ska bli gott att slippa det där eländiga kopplet. 🙂

Här är banan.

IMG_2161

 

Och här är loppet.

Som sagt, jag tar gärna emot förslag på vad jag gör för fel vid skylt nummer 3. 🙂

 

9 thoughts on “Om vår första tävling

    • Tack! Idag har vi övat på tävlingsmissarna. Tror att jag haft lite bråttom för att jag är rädd att han ska dippa ner med rumpan i golvet om jag inte går iväg direkt. Men idag när vi tränade stod han stabilt. 🙂

  1. Snyggt och grattis!! 🙂
    Om skylt 3 är den framför-höger ingång så tror jag att avdraget kan vara för att du börjar gå lite tidigt, dvs innan han hinner upp vid din sida.

  2. Vad duktiga ni är, självlärda och 94 poäng! Och du står för de flesta missarna… Det här blir ju jättebra med ännu mer rutin. Det här verkar vara mer i Milous smak 🙂

    • Ja jag får verkligen skämmas å det vita luddets vägnar som drar på oss så många minuspoäng. 🙂
      Rallylydnad tror jag är mycket mer hans grej, så det får bli mer av den varan. 🙂

  3. Troligtvis är det som de övriga sagt att du går lite för tidigt. Du står heller inte helt stilla med dina fötter. Kan vara bra att tänka på tills nästa gång, i fall du råkar på en petig domare med hökögon. 😉

Kommentera

