Om värsta baksmällan

Igår var vi på rallylydnadskurs jag och det vita luddet. Vi hade hyrt bollhallen i Tingsryd och hyrt in Zandra Beijer på Goldendays som instruktör. Kursen hade temat tävlingsinriktad nybörjarkurs. Vi var åtta deltagare. Några hade aldrig provat på rallylydnad, en del hade tränat på egen hand och några av oss hade även startat på tävling. Men trots att vi var en lite spretig grupp så lyckades Zandra lägga upp kursen så att var och en fick ut mesta möjliga av dagen. Alla var verkligen väldigt nöjda och sugna på att fortsätta med rally efter att dagen var slut.

Kursen var en blandning av teori om alla skyltar, vad man ska tänka på, hur man lär in dem, vad hundarna måste kunna för att klara dem och praktisk träning av alla momenten. Vi avslutade dagen med en hel bana där vi fick gå en och en under tävlingslika förhållanden som Zandra sedan gav feedback på. Hon hade byggt upp en väldigt svår nybörjarbana eftersom hon resonerar som så att det man ska träna på det allra svåraste för då kommer man tycka att tävlingsbanorna är lätta. Jag kan varmt rekommendera er att gå kurs för Zandra. Hon är väldigt positiv, kunnig och pedagogisk. Dessutom har hon humor. En perfekt kombination när man är instruktör tycker jag.

Jag fick med mig många bra saker som hon såg och tipsade mig om. En del ganska enkla saker som jag själv inte sett men som underlättar mycket och en del saker som jag behöver träna mer på.

Jag är inte så värst nöjd med hur det såg ut när vi gick banan. För det som tyvärr hände igår var att jag fick som världens värsta baksmälla. Och det beror inte på för mycket alkoholkonsumtion utan förmodligen på att all spänning släppte efter den oro som varit sista tiden när lillmatte varit sjuk. Så redan under förmiddagen igår började jag få huvudvärk och framåt eftermiddagen så var den huvudvärken inte att leka med. Och det märkte så klart det vita luddet när vi skulle gå banan. Det är verkligen svårt att lura en hund att allt är som vanligt när det inte är det. De är som små lögndetektorer. Dessutom skulle jag se hur mycket stadga han har vid startskylten och den var väl ungefär som jag trodde. Alltså inte tillräckligt bra. För när jag släpper fokus på honom en längre stund än jag brukar när jag svarar domaren så blir han osäker och lägger sig ner. Och självklart stör det mitt fokus även om jag försöker att släppa det. Sedan fortsätter det att krångla vid nästa skylt, där trasslar han in sig i kopplet vilket återigen gör mig okoncentrerad vilket resulterar i att jag går in på fel sida i spiralen. När det händer bestämmer jag mig för att trassla upp honom, ta ett djupt andetag och börja om. Resten av banan går okej men han känner nog av min spänning och vill avdramatisera det genom att nosa lite i backen.

Så en mycket lärorik bana för min del. Egentligen är det ju bra att det inte går som allra bäst när man tränar och har en instruktör med sig som kan se var man brister. Då får man ju verkligen valuta för pengarna. Så träna stadga i starten står absolut på schemat framöver. Sedan gäller det att jag nästa lördag när vi ska tävla ser till att vara i bra form och ha is i magen om kopplet trasslar sig. Vi ska också bygga in mycket glädje och entusiasm i momenten när vi tränar den här veckan. Ett säkert och snabbt läggande ska vi träna mycket på. Men på tävlingen ska han få all den hjälp han behöver.

Visst är han duktig mitt fina vita ludd. 🙂

4 thoughts on “Om värsta baksmällan

  1. Vilken kontakt ni har! Inte konstigt att han reagerar när du inte mår bra, han vill ju bara göra rätt. Som sagt – ni får alla att tro att JR är en enkel och följsam liten hund 🙂

  2. Tack för de fina orden, och roligt att ni blev nöjd med dagen! 🙂

    Som instruktör var det värsta bästa gruppen att få komma och hålla kurs på – bra förberett med boende, mat och träning inomhus. 🙂

    Lycka till nästa helg!

    • Tack! Lite pirrigt är det allt. Men vi har fått till riktigt fina och snabba ligg när vi tränat och stadgan i starten tar sig också. Men jag kommer inte chansa på lördag utan hålla kontakt med honom hela tiden.

Kommentera

