Om en mycket lyckad premiär

Idag har jag, lillmatte, det svarta luddet och det vita luddet varit på agilitytävling i Kalmar. Fast det svarta luddet har förstås inte tävlat ännu även om han blev väldigt springsugen när de andra hundarna sprang i fullfart på banorna. Nej idag är det lillmatte som har haft premiär. Idag sprang hon sitt allra första agilitytävlingslopp. Och vilket härligt lopp det blev. Först blev det vita luddet lite snopen när det inte var jag som sprang med honom på banan så han vände sig om för att titta efter mig. Men lillmatte räddade upp den situationen alldeles strålande och sedan bara sprang de för allt vad tygen höll. Tyvärr blev det 3 sekunders tidsfel men de slutade ändå på en fin, fin 4:e plats och fick välja pris.

Jag är så stolt så jag nästan spricker över hur duktig lillmatte var på att hantera hela situationen. Själv är jag som ett darrande asplöv innan det är dags att köra, helst skulle jag vilja svälja en hel burk med sobril eller trolla bort mig från tävlingsplanen. Men lillmatte har nerver av stål tydligen. Och hon hade så kloka idéer när hon banvandrade om vilka fällor som kunde finnas och hur hon skulle trycka honom på linjen för att få en fin ingång till slalomet. Alldeles, alldeles ljuvligt härligt var det att få vara med henne idag.

Även jag har tävlat idag med det vita luddet. Och jag är mer än nöjd med vårt lopp. Vi var först ut och bara det tyckte jag var väldigt pirrigt. Starten var lite knepig på banan, framför allt tappade vi lite fart där tyckte jag, men när vi väl kommit in i banan flöt den på. Vi nollade och klarade oss med god marginal under referenstiden, hela 7 sekunder! Tror det är det bästa lopp vi någonsin gjort faktiskt. Det vita luddet var helt fokuserad på uppgiften. Inget nosande eller filosoferande. Lite snöpligt blev vi trots det fina resultatet utan pinne då det bara delades ut 5 stycken. Men det gör verkligen ingenting. Nu vet vi alla tre att vi kan tävla och strida om topplaceringarna. Vi är tre (fyra) mycket nöjda och trötta tävlande här hemma just nu.

Nu har vi bokat in flera tävlingar som lillmatte och det vita luddet ska köra. Jag ska försöka få låna honom och köra några hopplopp. Vill ju så rackarns gärna ta den där sista hoppinnen. Men det finns risk att det blir lillmatte som norpar den. 🙂

7 thoughts on “Om en mycket lyckad premiär

Kommentera

