Om det rätta trycket

Idag är jag lite bekymrad. Jag lyckas inte få till det rätta trycket hos det svarta luddet. Silvia vill att de ska dra i selen och ha ett riktigt framåtdriv in i tunnlar och in i svängar runt hinderstöd. Tycker jag gör precis som hon säger och kämpar med övningarna i stort sett varje dag men likväl är det ett ganska mesigt drag han ger mig i selen och ibland inget drag alls. Har svårt att få honom så uppspelt som jag skulle vilja ha honom. Attans! Han är i och för sig snabb när han väl får springa på och ut ur svängarna gräver han ner sig riktigt bra. Jag hoppas att det bara handlar om en mognads- och träningsfas som vi ska ta oss igenom så jag inte ska behöva kämpa som en tok med honom också. Det är väldigt lätt att känna sig stressad över att han inte har det där rätta klippet och trycket i steget som man ser att så många andra hundar har. Försöker att inte bry mig så mycket om de andra utan fokusera på vår egen träning. Men lätt är det inte. 😉

En som däremot har hittat ett otroligt fint tryck är det vita luddet. Han är som en överladdad kanonkula nuförtiden. Det är så himla häftigt att se hur han verkligen tar i från tårna när vi tränar. Han är så laddad att han absolut inte hinner stanna upp och nosa på allt och inget som han  brukar göra. Man kan ju verkligen undra hur det kommer sig att han helt plötsligt har ändrat sig så mycket. Jag tror det beror på flera saker. Dels har han blivit mer mogen, han får inte träna lika ofta som innan och framför allt aldrig några långa stunder. I vinter har vi gått långpromenader i stort sett varje dag i skogen full med snö vilket säkert gett honom en fin styrke- och konditionsträning. När vi tränar så får den hunden som inte tränar sitta i buren och suckta efter att få komma ut och köra vilket jag är övertygad om sporrar dem. Jag är supernoga med att köra korta, korta pass så att motivationen aldrig hinner gå ner innan det är dags att vänta i buren igen.

Här är ett litet filmklipp på hur vi jobbar med att få upp farten in i svängar. Vad tror ni, kan det bli en snabb agilityhund av det svarta luddet?

Kommentera

