Om RC

Idag körde vi vårt tredje RC-pass. Fortfarande på matta. Men den här gången försökte jag klicka för att han sätter tassarna på slutet av mattan som ska föreställa kontaktfältet. Det är verkligen svårt att klicka precis när han är på det området på mattan. Men förhoppningsvis ger övning färdighet. Jag får ännu så länge hjälp av lillmatte med att starta honom. Snart hoppas jag att jag kan fixa det själv. Många verkar skicka hunden runt ett hinderstöd innan de springer upp på mattan, då får man ju ett litet försprång. Men det känns inte riktigt som vi är där ännu.

2 thoughts on “Om RC

  1. Hej det jag observerar på filmen är ju dels att hunden får belöning även om den missar ändan på mattan. Dom som ser bra ut kastar du bollen längs med backen i början på filmen sen får du till lite högre kast och då fokuserar hunden mer uppåt och får ett längre språng i slutet på mattan. Ingen kritik utan bara ett försök att ge feedback.

    • Tack Christer för din feedback! Alltid tacksamt när någon tar sig tid och kommer med konstruktiv kritik tycker jag. 🙂

      Att jag kastar bollen oavsett om han träffar där han förväntas träffa eller missar är helt medvetet. Det är så Silvia lär ut att man ska göra. Hunden får alltid belöningen kastad i förväg. Om det blir en bra träff får hunden en jackpot belöning som i vårt fall är mitt glada tillrop och kamp en stund med bollen. Om han missar uteblir jackpotten men bollen kommer alltid att kastas.

      Sedan håller jag helt med dig att jag borde öva upp min kastteknik. Den suger verkligen. 🙂

Kommentera

