Om första försöket på plankan

Igår blev min planka färdig och det var dags att gå vidare från att springa på mattan till att springa på plankan. I från mitt perspektiv så tyckte jag inte att skillnaden var så stor. Jag såg till att han hade lika lång ansatts till plankans kontaktfält som han hade till mattans kontaktfält. Men oj, oj så svårt och konstigt det här var sa det svarta luddet. Springa ordentligt här var inte självklart. Hoppigt och studsigt blev det. Ville även prova att springa bredvid några gånger.

Så här såg det ut.

Och så här löd Silvias kommentar:

You’re getting ff because he does a big leap on a plank and then lands on a contact by accident. I would NR 6, 7 and 8, those were really big leaps. Once he starts running normally, you get rf, but maybe it would be easier to make the transition if you put your old carpet over it for now?

Så idag åker mattan fram igen så han får en enklare övergång till att springa på planken. Det här är verkligen riktigt rolig träning. 🙂

5 thoughts on “Om första försöket på plankan

    • Tack Christer!
      Det funkar bättre när mattan ligger över brädan men inte helt ok tycker jag. Han blir lite studsig och springer inte helt rent. Så jag backade faktiskt bandet lite till och körde med en leksak i snöre som han får springar över plankan och jaga längs med marken istället. Och då fattade han hur det skulle göras. Får nog köra så några gånger till innan jag kan börja kasta bollen och ta bort mattan helt.

  1. Hej! Sitter och läser igenom dina RC-inlägg och undrar hur du har gjort din planka? För den är hemmasnickrad fattade jag det som? 🙂

    • Den är gjord av 4 spontade brädor som vi hade hemma. Sedan är det tunna reglar på undersidan som håller ihop den. På ovan sidan har vi limmat på en vanlig dörrmatta som man kan köpa som metervara i byggvaruhus. Vi hade några gamla hemma som vi tog.

Kommentera

