Om hur svårt det är att se

Vi har ju haft ett litet dilemma sedan vi gick över från att springa på mattan till att springa på plankan. Det svarta luddet började ta ett stort skutt och flyga över större delen av brädan vilket så klart inte är önskvärt. Så de sista dagarna har jag klurat på hur jag ska få honom att springa igen. Silvias förslag var att lägga mattan över brädan så att skillnaden skulle vara mindre märkbar för honom. Jag testade det men tyckte inte att det blev någon jättestor skillnad. Så då tog jag fram en leksak med snöre i som han får jaga istället. Det funkade mycket bättre. Men det svåra då blev ju att se när han verkligen sprang bra och fick fina träffar eftersom jag då befann mig bakom brädan. Så för att lösa det fick jag engagera fler i familjen som kunde hjälpa mig med att dra leksaken samtidigt som jag kunde stå vid sidan om och klicka för fina träffar. Men det är ändå väldigt svårt att både hinna se om han springer bra och samtidigt kunna se hur han träffar. Tidigare när han sprang på mattan så visste jag att han sprang fint och då kunde jag enbart koncentrera mig på träffarna. Men nu verkar det som han har fattat grejen igen och det sista passet igår kunde jag kasta bollen istället och ändå få fina träffar. Det gör det så mycket enklare att se träffarna.

Så här såg filmen från igår ut. Här får han jackpot belöning både för fin springteknik och för fina träffar. Men som ni ser i Silvias kommentar så var jag lite för snål med belöningarna. Så det är ju tur att det ingår en viss belöning i den här träningen även när det blir fel. 🙂

Silvias kommentar:

Cool, looks like he is back to running now! I don’t see any leaps actually and hitting or not depends purely on where he hits the plank first: when at the very beginning, you get rf at the end, when a bit deeper, you get ff and when in the middle, you get misses. That’s normal at this stage, so just make sure to reward appropriately and let him figure it out.

Kommentera

