Om att ha lika lätt att suga åt sig som en tvättsvamp

Blir så trött på min egen känslighet ibland. Önskar jag hade lättare för att inte vara som en tvättsvamp och suga åt mig av när människor i min omgivning inte alltid är så snälla. Fast ingen har egentligen varit elak men jag är så känslig för undertoner och antydningar. Måste verkligen bli bättre på att bortse från sådant som tar energi. Till exempel har det hänt mer än en gång att någon visar att den stör sig på vad jag skriver i min blogg om mina ludd. Tydligen kan det uppfattas som att jag tycker att mina hundar är bättre än vad de faktiskt är. Till den som säger eller tänker så om mig och mina hundar kan jag bara säga:

Skit på dig!!!

-Så kan man säkert uppfatta det jag skriver.

Men jag är fullt medveten om att mina ludd inte är perfekta, att de har sidor som behöver jobbas med. Och att jag säkert gör mycket på ett sätt man kunde gjort bättre. Men för mig är mina ludd precis så bra som jag någonsin har kunnat drömma om. Att jag är stolt och nöjd över mina båda ludd betyder inte att jag tycker att någon annan är sämre. Jag jämför mig helt enkelt inte med andra här.

Syftet med den här bloggen är inte att skryta eller förringa vad andra gör eller inte gör med sina hundar. Syftet är väldigt enkelt. Jag vill bara beskriva min vardag med mina ludd för att jag i framtiden ska kunna gå tillbaka och läsa om vad vi gjort, vad som varit svårt och vad som har gått som en dans. Och självklart blir jag glad om någon läser här och kommenterar. Och väldigt glad blir jag om jag kan inspirera någon att göra kul saker med sin hund. Jag hittar ofta lust att träna mer och hitta på roligheter med ludden när jag läser andras hundbloggar. Men om någon känner att det blir jobbigt att läsa om vår vardag så snälla låt bli!

Här är en eventuellt jobbig film från kvällens skogspromenad. 🙂

18 thoughts on “Om att ha lika lätt att suga åt sig som en tvättsvamp

  1. Jag tycker det är underbart att läsa din blogg! Det är klart att för Dig är dina ”ludd” världsbäst på allt, och det är så det ska vara! Tänk om alla hundar hade det så bra som Milou och Jumper, dem blir överrösta med kärlek och stimulans! Fortsätt skriv och berätta, det inspirerar (även om jag har katter kan jag göra vissa trix :))!

  2. Men snälla nån – jag tycker ju att mina tre lurv är världsbäst! Jag skäms inte ett smack för det. Även (hund-)solen har sina fläckar, men i MINA ögon är mina hundar alldeles rätt för mig och gör mig lycklig mest hela tiden, och de är så världsbäst och jag älskar dem så!
    Så såklart att du tycker att dina ludd är världsbäst? Nåt annat hade ju varit jättekonstigt…

    Åh, att folk bara orkar. *spy-smiley*

  3. Heja på Sofia! Jag läser din blogg tycker det är kul. Det är kul att se hundarna jobba för en totalt ovetande som jag är i denna branch. Blir imponerad på vad de kan. Kram

  4. Jag förstår din känsla av att ha lätt att suga åt sig av andras elakheter (även om det ”bara” är undertoner), är precis likadan! Men herregud, hur orkar folk bli irriterade över att du tycker att dina hundar är bäst?!? Jag menar, alla som har hund vet ju (förhoppningsvis) vad du menar =) Jag tycker att mina hundar är bäst i världen, men det innebär ju inte att de är felfria 😉 Som Birgitta skriver, även solen har fläckar 😉 Skriv vad du vill i din blogg, o om de misstycker, så behöver dom ju inte läsa. Att läsa bloggar är faktiskt frivilligt 😉

  5. Finaste Sofia,
    Man kan undra varför folk lägger tid på att skriva negativa kommentarer om någon annan istället för att bara låta bli att läsa det som stör en?
    JAG blir iallafall inspirerad när du skriver om dina fina ludd och har aldrig upplevt något skryt. Men varför inte skryta lite på sin egen blogg, om sina egna hundar? Det tycker jag att du kan börja med =D

  6. Jag tycker det är superkul att läsa din blogg, jag får inspiration till min och Nitros träning och dessutom många bra tips på kombinationer och bra övningar! Keep up the good work! 🙂

  7. Du känner inte mig men jag följer dina filmer på youtube. Jag har inte läst bloggen så mycket men tittar in ibland.

    Liksom du så tycker jag att mina hundar är de bästa i hela världen! Tänk att just jag skulle få de finaste och härligaste 😉

    Jag har faktiskt aldrig fått några gliringar för att jag är stolt över mina hundar, vilket jag är väldigt glad för!
    (Och handen på hjärtat så är de inga världsmästare)

    Jag skulle bara vilja säga att jag är grymt imponerad över vilket jobb du gör med Din hund!!

    Fortsätt gärna att posta inspirerande filmer på youtube!

    Med vänlig hälsning, Malin Boström

Kommentera

