Om att det goda tar slut

I morgon åker vi hem till stan igen. Tyvärr. Eller det ska bli ganska kul att komma hem och träffa alla. Bara vi kunde åka tillbaka hit om ett par veckor. Men så blir det inte eftersom min långa stilliga man nu ska börja renovera det sista rummet här i huset på Öland. Och då blir det alldeles för stökigt för att jag, ludden och lillmatte ska kunna vara här.

Men tiden vi har haft här kunde inte ha varit bättre. Den har innehållit precis allt av det jag älskar allra mest. Det svarta luddet och jag har haft träningsläger. Vi har tränat 3 RC pass/dag och 1-2 agilitypass och lite andra småövningar. Sedan har vi gått härliga långpromenader i den vackra, karga naturen som norra Öland erbjuder. Men vi har också vilat mycket och myst ihop med resten av familjen. Det vita luddet har kunnat springa lös och nosat i varenda buske, för här har inte funnits en människa inom synhåll. Så bristen på vilja att komma snabbt på inkallning har inte begränsat oss alls när vi varit ute.

Det är verkligen fantastiskt hur bra RC-träningen har gått. När vi kom hit för knappt 14 dagar sedan så låg bommen på 55 cm höjd och han hade några pass där vi mest fick koncentrera oss på Get that contact game eftersom han hoppade lite. Men snabbt fattade han grejen och vi kunde börja höja. Nu är vi uppe på 115 cm! Alltså är det bara en höjning kvar och sedan är vi uppe på högsta fullhöjd (kan ju variera mellan 120 cm-135 cm). Just nu funderar jag på vilket upplägg jag ska ha på träningen när vi kommer hem och inte har tillgång till en höj- och sänkbar balans. Antingen testar jag att köra på fullhöjd när vi är i Hässleholm och tränar eller så låter jag träningen ligga nere till april när jag kommer hit igen. Det jag är rädd för är att han hinner glömma allt om vi gör ett så långt uppehåll. Tror ni att han gör det? Glömmer alltså? För egentligen vill jag inte köra på en ny balans ännu. Jag skulle vilja få honom säkrare på den här han är van vid först. Skulle vilja lägga till hinder före och efter balansen innan vi byter balans. Skulle vara jätte tacksam om ni ville ge mig lite feed-back på de här tankarna. 🙂

Här är en sammanfattning på övningar som vi har hållit på med. Nu när vi kommer hem ska vi ta några dagar helt ledigt och sedan fortsätter vi med slalomträningen. Han fixade 12-pinnarsslalom utan bågar med störning innan vi åkte hit. Ska bli spännande att se om det sitter när vi drar igång igen.

9 thoughts on “Om att det goda tar slut

  1. hej! hmm.. det är ganska långt till april men skulle vara bra att träna på samma balans eller iaf en som går att sänka lite… svårt det där. tror iaf inte att han glömmer men kanske behöver en påminnelse på något lägre höjd sen i april? du kan inte köra nedfarter hemma lite fram tills april så han iaf har rc tänket men behöver inte gå på full balans?
    ser jätte fint ut! 😀

  2. Jag tror inte att vila kommer göra någon skada. Hundar glömmer inte, och visst kommer han säkert att vilja ha en liten påminnelse när ni sätter igång igen, men det är ju ingen big deal.
    Ni har ju gott om tid på er, och nu när ni kommit in i sånt flow skulle nog inte jag våga riskera något utan njuta av vilan och planera inför våren 🙂

  3. Hej! Vad kul att hitta en ny träningsblogg som riktar sig lite mot agility, tänkte själv börja med RC nu i vinter så då är det bra med lite inspiration!
    När jag tränade slalom med min cavalier så tyckte jag ibland att lite vila var bra för när man sen började igen så kändes det som att träningen sen innan hade hunnit mogna lite och saker hade fallit på plats lite av sig självt… Så det skulle ju kunna gynna er om ni vilade lite. Bara en tanke 🙂 Dock så vilade vi aldrig så länge.
    -Marie

Kommentera

