Om att förbereda sig för officiell tävling

Just nu håller jag och det svart luddet på att förbereda oss för vår första officiella tävling. Det låter kanske konstigt att vi gör det nu när snön har kommit och vi har tvingats till ett ofrivilligt träningsuppehåll. Men det är ju mer än själva agilityn som ska fungera när man ska börja tävla. Till exempel måste ju hunden mätas in för att få tävla. Och det är ett moment som jag till och från har våndats en hel del över. Inte för att jag tror att han skulle bita domaren så att vi inte får tävla utan för att han ligger så på gränsen till om vi får tävla i mediumklassen. Så vad passar bättre än att träna på inmätning nu i snöträningsuppehållet?

Och nu när vi har hållit på lite med den här mätträningen känner jag mig faktiskt inte så orolig längre. Att han ska hamna i large känns helt uteslutet med tanke på de mått vi får på honom. Det är verkligen bra att träna på det här med inmätning när man har en hund som ligger på gränsen. Det är ju superviktigt att hunden verkligen står rätt för att få rätt höjd på hunden. Dessutom kan det ju ta en stund för domaren att mäta och då är det bra om hunden är van och inte börjar krångla.

Det som är märkligt är att jag senaste tiden har tyckt att han inte är lika hög som jag uppfattade honom i höstas. Men ögat är ju lite opålitligt. Så att nu ha fått svart på vitt att han inte alls ligger så på gränsen som jag trott känns alldeles perfekt.

IMG_4330

IMG_4325

Kommentera

