Om ett svårt beslut

Det svarta luddet är kryptochid. I hans fall innebär det att båda testiklarna ligger i buken. Det finns därför en ökad risk att han kommer att drabbas av testikelcancer. Hur stor den risken är finns det olika bud om. Men det som de flesta studier verkar vara överens om är att risken ökar först när hunden är äldre.

För att förebygga risken att drabbas av testikelcancer kan man ju så klart kastrera honom. Men en kastration där testiklarna ligger i buken är ett stort operativt ingrepp som så klart också är riskfyllt. Dels är ju en narkos i sig alltid förenat med en risk, sedan finns risken för infektioner och dålig sårläkning. Och i värsta fall får han en försvagning av bukväggen vilket kan leda till att han får bråck.

Dessutom oroar jag mig för att hans temprament och päls ska förändras. Jag älskar hans temprament. Han är glad, tuff och väldigt på när vi tränar. Pälsen är alldeles perfekt. Blank och fin med lagom mycket underull. Den kräver inte mycket skötsel. En genomborstning någon gång ibland är allt som behövs.

Hur skulle du tänka? Är det värt att riskera att han tappar gnistan när vi tränar? Eller överdriver jag den oron? Det kanske inte alls är vanligt att tempramentet ändras? Skulle bli väldigt tacksam om du har lust att dela med dig av hur du tänker. 🙂

*pst, om du klickar på bilden så ser du snyggingen i större format*

4 thoughts on “Om ett svårt beslut

  1. Jag kommenterade ju även i tråden på agilitynytt, men gällande infektion och dålig sårläkning så var jag med om detta också, på samma hund. Han är väldigt infektionskänslig och ingreppet slutade med att vi fick klippa upp de stygn som inte hade släppt pga nekros och låta såret läka öppet, med antibiotika i ett par veckor. Det fungerade det med, även om ärret han har idag inte är lika snyggt som på en komplikationsfri kastrering, och det tog såklart längre tid. Under läkningen ångrade jag ett par gånger att jag utsatte honom för detta, men nu såhär i efterhand så är jag ändå glad att jag gjorde det!

    • Tack Lise-Lotte! Skönt att höra även om det som inte bara är komplikationsfritt. Just nu lutar det nog åt en kastrering. Men jag väntar nog till nästa vinter, lite lättare att låta bli att träna då. 🙂

  2. Hej! Brukar kika in här då och då och få lite inspiration 🙂 Vi kastrerade min sambos hund som också var krypt, han hade dock en testikel nere så det var ett mindre ingrepp. Innan vi gjorde ingreppet så fick man ingen kontakt med honom och han blev stirrig och stressad å fort vi skulle gå ut, ena testikeln som låg i ljumsken låg och producerade testosteron hela tiden. Efter kastrationen så är han en mycket lugnare hund och lyssnar mycket bättre även om han har blivit väldigt matglad 🙂 Han var 5 år när vi kastrerade honom och hade vi vetat att det skulle bli en helt annan hund, till det positiva, så hade vi gjort det tidigare. Fortsätt med det du gör, du och ”ludden” är väldigt duktiga!

Kommentera

