Om att nästan ha debuterat

I går var jag och det svarta luddet med som efteråkare när Växjö Brukshundklubb ordnade en inofficiell tävling. Det börjar dra ihop sig nu till att han fyller tävlingsmyndig. Den 7:e april fyller han 18 månader. Jag har ju haft som plan att vi inte ska börja tävla innan sommaren utan ta gott om tid på oss att bli färdiga med alla moment. Men efter i går har jag tänkt om lite. Det börjar faktiskt kännas som att vi nog snart är tävlingsredo. Även RC-träningen har gått framåt snabbar än vad jag trodde för ett par månader sedan.

Det vi framför allt behöver bli bättre på nu är att faktiskt sätta det vi tränar på, på första försöket. Att bara få banvandra i åtta minuter och sedan in och köra. Det blev väldigt tydligt i går att vi behöver träna på just det. Första loppet som var ett agilitylopp blev verkligen kaos. Men, han satte ett superfint running på balansen så det var jag väldigt nöjd med. I hopploppet var jag betydligt bättre handler men jag missbedömde svårigheten i slalomingången och tappade bort honom i ett dåligt tajmat framförbyte. Men mycket var riktigt bra. Han är så säker i slalom, farten var alldeles underbart hög, han sitter så fint i starten och jag kan lämna honom utan att vara rädd för att han tjuvstartar. Vi behöver helt enkelt få mer rutin båda två. Och för att få det behöver vi ge oss ut och tävla. Så här såg det ut igår.

Kommentera

