Om när andra sätter press

Jag har nyligen varit utsatt för något som jag är väldigt ovan och även oförstående inför. Nämligen press utifrån. Jag har nyligen fått höra att det svarta luddet inte kan vissa saker som han tydligen borde kunna nu. Han kan visst inte svänga och det ska han kunna nu. Och att han inte kan det beror på att  jag belönar fel.

Hur reagerar jag då när jag får höra något sådant. Jo jag blir faktiskt ledsen. Jag är så tunnhudad när det gäller sådant som ligger mig varmt om hjärtat och tar därför åt mig mer än vad som är logiskt att göra.

För när jag fått lite distans till den här kritiken och funderat på om det ligger något vettigt i den så kommer jag varje gång fram till att, nej det gör det inte. För det första så är det så i min värld att mina två ludd behöver faktiskt inte kunna någonting för att ändå vara bra och för det andra så kan det svarta luddet svänga. 🙂

Hundar är väldigt olika i svängbarthet. Det svarta luddet kan svänga tight och fint men han behöver fortfarande massor med stöd från mig för att göra det. Får han inte tydliga signaler i god tid så flyter han ut. Lite som en Finlandsfärja. 🙂 Och när vi är på tävling så är han lite mer ofokuserad och jag lite mer spänd. Det i kombination gör att han svänger sämre. För min del är det helt ok att det är så. Vi är inget VM-ekipage. Vi är ett nybörjarekipage som håller på att lära oss. Jag tycker nog att det känns obefogat att få kritik på det sättet.

Jag har så klart även analyserat kommentaren om att jag belönat fel och att det är därför som han har så vida svängar. Och den kritiken kan  jag heller inte se att det finns något fog för. För det första belönar jag på olika sätt beroende på vad det är jag vill belöna. Ibland belönar jag från handen med godis, ibland med Manners Maindern, en annan gång med kastad leksak och ytterligare ett alternativ med utlagd leksak. Det beror helt och hållet på vad det är jag vill belöna. Att gå över till att bara belöna från hand verkar idiotiskt om ni frågar mig. Jag har verkligen jobbat stenhårt och lyckats ganska bra med att öka farten hos det svarta luddet. Att då bara belöna från handen skulle snabbt kunna förstöra den träningen. Jag har hela tiden en tanke med vad jag tränar och hur jag tränar. Så nej den kritiken finns det inget fog för heller.

Jag är helt övertygad om att jag tränar rätt. Att vi inte har plockat några pinnar på de tävlingar vi har varit ute på kanske många tycker är dåligt av mig. Det får man tycka. 🙂 Jag själv däremot är inte alls förvånad eller besviken över att vi inte fått några framgångar på banorna ännu. Vi är nämligen under utveckling. Jag funkar så att jag behöver mycket träning och mycket erfarenhet vad jag än ska göra innan jag lyckas prestera. Och vi har med mina mått mätt alldeles för lite erfarenhet ännu. Det kommer komma en dag när jag känner att nu sätter vi det här. Vi är inte där ännu, men vi är närmare.

Jag hoppas innerligt att det får vara okej att vi ”misslyckas”. Att vi får utvecklas i den takt som vi behöver. Och faktiskt, det svarta luddet är bara 20 månader och vi har två månaders tävlande bakom oss. Förväntas det verkligen stordåd då?

4 thoughts on “Om när andra sätter press

  1. Okej… De kommentarerna tycker jag inte är okej för dem stämmer ju inte för fem öre! Jag tycker att ni har gjort en fantastisk resa och du ska vara väldigt stolt över vad du åstadkommit med din hund fram tills nu! Ni äger redan nu på banorna, tänk på det! 🙂

  2. Man kan verkligen ge tips eller så kan man berätta för någon vad som är fel, det sistnämnda är bra trist men väldigt många är otroligt bra på det jag tror ibland dom uttrycker sig dumt för att få känna att dom är bättre och själv känner man sig bara liten och dålig MEN skit i dom låt dom få tycka men lyssna på dom som vill dig väl 🙂

    Jag fick senast i förrgår höra när jag träna RC att hon hoppade väldigt mycket och att jag kanske borde göra en plan för det…..näää menar du ???? 😉

Kommentera

