Om att ha varit på världens bästa Summer Camp

För ett par dagar sedan kom jag hem från en av de roligaste agilitygrejerna jag någonsin har varit iväg på. Jag var så lyckligt lottad som kom med på Jenny Damms och Zeljko Goras Summer Camp. Det är ett tvådagars läger med handlingsträning hela dagarna. Man är uppdelade i grupper och får därmed möjlighet att titta på även när man själv har vila. Dessutom kunde man gå till sjön och bada hundarna och prata med massor av trevligt agilityfolk. På kvällen var det barbeque med massa goda korvar från traktens glada grisar. Det blev väldigt uppslupet och trevligt. Zeljko fick en lektion i skillnaden mellan å, ä, ö. Vi fick oss alla ett gott skratt när han första dagen kom och frågade Jenny var slalombögarna låg. 😀

Både Jennys och Zeljkos övningar var väldigt springiga och samtidigt tekniskt krävande. Det var så härligt att springa dom när man fick till det. Vi testade olika typer av svängar och jämförde tiderna för att se vilket som var den snabbaste vägen. Slående ofta var det inte alls den vägen man först trodde skulle vara snabbast som faktiskt var det. För min del var det inget byte eller sväng som var helt ny. Och därför desto mer pinsamt att det trots det inte sitter. 😉 Men jag älskar repetition, det är så jag lär mig bäst. Det fastnar en ny liten detalj för varje gång jag gör det. Det allra svåraste tycker jag är att både springa det fortaste jag kan, hålla kontakt med hunden, komma i håg vad jag ska göra och säga vid varje hinder och vrida alla kroppsdelarna åt rätt håll i rätt ögonblick. Känner mig ofta ganska trög måste jag erkänna. 🙂

De svängar och byten som vi tränade på var s-svängar, s-svängar med blindbyte, skillnaden på vanligt blindbyte och staketblindbyte, tvingat framförbyte, Ketchker, dubbla byten för att komma in mellan hinder och dubbla byten för att få en bra linje. Och så tränade vi på att ta ”fel” tunnelingång och dolda ingångar.

Både Jenny och Zeljko är grymt proffsiga. Jag älskar Jennys öga för detaljer. Ingenting passerar obemärkt förbi henne. Hon är också duktig på att anpassa feed backen till just det ekipaget hon just då tittar på. Jag beundrar hennes närvaro och humor. Innan kursen var jag lite orolig för om jag skulle förstå vad Zeljko menade. Han är ju Kroat och pratar engelska. Men det var ju inga problem alls. Dels förstår han svenska bra och hans kroppsspråk är så tydlig att man kan inte ta miste på vad han menar. I filmen förstår ni nog exakt vad han säger till mig trots att ni inte hör ett ord. 🙂

Jag hoppas så att jag får möjlighet att komma med även på nästa års Camp. Det skulle vara så roligt att få se om det har blivit någon skillnad, eller om jag är lika förvirrad då. 🙂

2 thoughts on “Om att ha varit på världens bästa Summer Camp

Kommentera

