Om att skaffa nästa hund

Det dyker upp så härliga valpar både här och där på olika sidor så jag kan inte låta bli att börja fundera på nästa hund. Det är absolut inte så att jag är på gång att skaffa en hund till nu eller ens snart. Men att fundera lite skadar ju inte. Jag önskar att jag vore så där härligt bombsäker på att det bara fanns en ras som passar mig perfekt. Tyvärr så känner jag inte så. Det gör valet av nästa hund lite mer komplicerat.

Jag famlar i och för sig inte helt i blindo. Jag vet att jag vill ha någon forma av vallhund. Jag gillar deras arbetsvilja, följsamhet och vilja att vara till lags. Jag vet också att jag vill ha en ras som helst hamnar i medium. De raser som jag mest funderar på är sheltie, Berger, liten Working Kelpie eller liten BC. Både WK och BC är ju lite riskabelt med tanke på att de oftast hamnar i large även om de tillhör den mindre modellen. Men det finns ju trots allt en del som tävlar i medium. Sedan är ju de spanska vattenhundarna lite spännande också.

Du som ägare till någon av dessa raser vad tycker du är den största fördelen respektive nackdelen med rasen? Tror du att din ras skulle trivas med att bo hos mig? Vad var det som gjorde att du valde din ras? Och har förväntningarna infriats?

Jag är så nyfiken. Hoppas du vill dela med dig. Då kanske mitt val blir lite enklare att göra vartefter. Eller så blir det ännu svårare. 🙂

2 tankar om “Om att skaffa nästa hund

  1. Trist att du känner att du inte hittat din ras ännu. Eller så är det kanske bra, att kunna vara öppen för förslag?
    Jag gillar bc naturligtvis och har svårt att se mig välja något annat. Men jag har ju också får att erbjuda för vallning. Har man en ren arbetshund tycker jag att man ska kunna erbjuda det de är avlade för eftersom jag tror att de mår bäst av det.

Lämna en kommentar